Förlossningsberättelse

| Wille i magen
Torsdag den 9/7
Torsdagen den 9/7 var vi in på överburenhetskontroll där dom då bestämde att vi skulle sättas igång.
Jag var redan inställd på att det skulle bli så och vi hade redan ordnat med barnvakt åt Axel.

Vid 9-tiden kollade de CTG och gjorde undersökning för att sedan vid 11-tiden sätta igång me hjälp av medel som mjukar upp livodertappen. Var öppen 1cm vid undersökningen.
Vi fick sedan ett rum på förlossningen och sedan var det bara att vänta. Enligt läkaren kunde det ta några timmar till någon dag innan det kunde hända något, så det var bara till att ha tålamod och vänta :) haha
 
Vid 16-17 tiden hade jag väldigt täta sammandragningar och det var väldigt jobbigt, då det inte varit de "riktiga" sammandragningarna utan det var själva medlet för igångsättningen som verkade.
Vid 17-tiden fick jag bricanyl och citodon, vilket gjorde att jag kunde slappna av och faktiskt vara uppe och rör på mig lite.
Vid 22-23 tiden fick jag en sovdos och hade hittils haft rätt ok smärtlinding och under natten var sammandragningarna  mer hanterbar. Fick värmedynor som smärtlindring.
 
Fredagen den 10/7
Fick vid 6-tiden på morgonen två alvedon då jag tyckte att värmedynorna inte hjälpt speciellt mkt.
Vad vid 8-tiden öppen 2 cm och livmodertappen vad nästan utplånad. 
Efter det blev det nästa steg i igångsättningen och då skulle en ballong sättas in som de sedan skulle dra i 1gång/tim, tills man var öppen ca 4 cm då den ramlade ut. Därefter skulle det tas hål på hinnorna och sedan sättas ryggmärgsbeövning. 
Vi blev flyttade till en förlossningssal på avdelningen.
 
Vid 9.30 sattes ballongen in och sedan fick jag börja med lustgas (vilket var den bästa smärtlindringen!).
Vid 10.30 då de skulle dra lite i ballongen ramlade den ut, så då var det bara till att ta hål på hinnorna.
11.30 sattes EDA:n.
Fick 12:15 värkstimulerande dropp då det inte riktigt var någon kraft i värkrna.
Använder sedan mycket lustgas, försöker vara uppe och gå och prövar även pilatesboll.

Vet att jag runt 15-16 tiden började må dåligt, typ bakfull - illamående, frysen och ont i halsen. Hade då använde ganska mycket lustgas, vilket jag tror bidrog till bakfyllekänslan!
De sätter in glukosdropp och jag låter bli lustgasen ett tag.
Försöker äta lite middag och dricka. 
 
Vid 18-tiden börjar jag få ont på vänster sidan av ryggen, ned mot baksida lår och fram i ljumsken. Barnmorskan lägger akupunktur.
Vid 19.50 kunde jag äntligen börja krysta då krystvärkarna kom och vid 20:36 är han äntligen här, vår Wille!
 
____________________________________________________________________________________________
 
Jag tycker i efterhand att förlossnignen gick bra och inte alls tog lång tid ifrån då det egentligen började.
Men sedan har jag heller inte så mycket att jämför med då Axel är född med kejsarsnitt.

Dock var eftervärkarna värre denna gång, vilket de kan bli. Men jag minns att jag efter kejsarsnittet med Axel fick morfin i några dagar, vilket jag inte fick på en gång denna gång.
Jag fick väldigt ont på vänster sida av ryggen och sidan, då fick jag morfin tillsist vilket gjorde att jag kunde slappna av och sova en stund på dagen.
 
Wille ca 1 timme gammal.
 
Inte ens ett dyng ännu
 
Badat och fått på sig kläder, 2 dygn gammal.
 
Äntligen hemma med en stolt storebror ♥

Kommentarer

LÄMNA DIN KOMMENTAR


Ditt namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback